ADÓELŐLEG NYILATKOZATOK 2025.
2024-től az első házasok, a személyi és négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményére vonatkozó nyilatkozatokat folytatólagos formában is megteheti az arra jogosult magánszemély. Ebben az esetben a fenti kedvezményekkel kapcsolatban nincs szükség új nyilatkozat benyújtására minden évben a munkavállaló részéről, azt a munkaadó változatlan tartalommal figyelembe veszi egészen addig, amíg újat nem nyújt be vagy nem kéri annak mellőzését.
Ha a magánszemély év közben adóalapcsökkentő kedvezményt kíván érvényesíteni, illetve a költségelszámolásról szeretne nyilatkozni, akkor azt a munkáltató, kifizető részére átadott adóelőleg-nyilatkozattal teheti meg.
A 30 év alatti anyák kedvezménye és a családi kedvezmény év közi érvényesítéséhez adóévenként kell adóelőleg-nyilatkozatot tenni, folytatólagos nyilatkozattételre nincs lehetőség.
A 25 év alatti fiatalok kedvezményének érvényesítését továbbra sem kell kérni, azt a munkáltató, kifizető automatikusan érvényesíti mellőzésről szóló nyilatkozat hiányában.
ONLINE TETT NYILATKOZATOK
Az adóelőleg-nyilatkozatokat legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA felületen) lehet kitölteni, 2025. január 16-tól kizárólag Ügyfélkapu+ vagy DÁP azonosítás után. Az új nyomtatványokra lépve a nyilatkozatok, majd az adóelőleg-nyilatkozatok kategóriára kattintva érhetők el az adóalapcsökkentő kedvezmények év közi érvényesítéséhez szükséges adóelőleg-nyilatkozatok.
Az online adóelőleg-nyilatkozat egyes sorait a NAV előzetesen feltölti adatokkal, és a néhány perc alatt elkészíthető, véglegesített és beadott nyilatkozatot elektronikusan továbbítja a megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.
Az online adóelőleg-nyilatkozat előnyei:
- kitöltés előtt már szerepelnek benne az ön alapadatai,
- beküldés után a NAV továbbítja nyilatkozatát az Ön által megadott munkáltatónak, kifizetőnek,
- beküldés után a nyilatkozatot a NAV tárolja, így szükség esetén szerkeszthető, módosítható, ismételten beküldhető.
A papíralapú adóelőleg-nyilatkozatok is elérhetők a NAV honlapján, a kinyomtatott nyilatkozatot kitöltés és aláírás után a kedvezményt érvényesíteni kívánó magánszemély adja át a munkáltatónak, kifizetőnek.
A papír alapú adóelőleg-nyilatkozatokat két példányban kell elkészíteni, mindkettőt alá kell írnia a nyilatkozó magánszemélynek és a nyilatkozatot befogadó munkáltatónak, kifizetőnek is.
Az adóelőleg-nyilatkozat egyik példányát elévülési időig a magánszemélynek, a másikat a munkáltatónak kell megőriznie.
Ha a magánszemély valótlan nyilatkozatot tesz, azért a kifizető/munkáltató nem felel, de kötelessége a nyilatkozat lehetőségéről és adásának vagy nem adásának következményeiről tájékoztatni a magánszemélyt.
Amennyiben a magánszemély írásban és elektronikus felületen is tett adóelőleg-nyilatkozatot, a kifizetőnek az írásban átadott nyilatkozatot kell figyelembe vennie.
Az adókedvezményekről részletesen itt találsz információt: