23M30-AS IGAZOLÁS
A 23M30-as összesített igazolás az a nyomtatvány, amelyen a munkáltató, kifizető igazolhatja a természetes személynek 2023-ban teljesített kifizetéseket és juttatásokat. Az igazolást 2024. január 31-éig köteles a kifizető kiállítani és a természetes személy részére átadni.
Az igazoláson szereplő sorszámok egybevágnak az adott évi szja bevallás (23SZJA) sorainak számozásával. Ugyanakkor nem tartalmazzák azokat a jövedelmeket, amelyek az Ekho törvény szerinti egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szerint adóznak.
Azoknál a munkavállalóknál, akik év közben munkahelyet változtattak, az összevont
igazolásnak tartalmaznia kell a korábbi munkáltatótól származó jövedelmeket is. Ezt a jelenlegi munkáltató az év során hozott bérként kezeli és az igazoláson halmozott adatként veszi figyelembe, jelölve ennek tényét az igazolás megfelelő kódkockájában. Ez csak akkor lehetséges, ha a magánszemély átadta az előző munkáltatójától kapott (Adatlap 2023.) elszámolást jelenlegi munkáltatója felé.
AZ IGAZOLÁS ÁTADÁSÁNAK LEHETSÉGES FORMÁI
Az igazolás a felek közötti jogviszonyban magánokiratnak minősül, így a NAV akkor fogadja el valósnak, ha az megfelel a (teljes bizonyító erejű) magánokirat törvényben meghatározott tartalmi és formai követelményeinek, ezért a nem magánszemély munkáltató által kiadott igazolásnak a cégszerű aláírás kötelező tartalmi eleme.
Az összesített igazolást a természetes személynek átadható:
- személyesen
- postán vagy
- elektronikusan
Az igazolás átadását a magánszemély aláírásával, postai megküldés esetén a feladást bizonyító szelvénnyel (ajánlott szelvénnyel, tértivevénnyel) igazolhatja a munkáltató.
A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX törvény (Pp.) szerint akkor teljes bizonyító erejű a magánokirat, ha az elektronikus okiraton az aláíró a minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírását vagy bélyegzőjét helyezte el, és ha jogszabály úgy rendelkezik – azon időbélyegzőt helyez el. Teljes bizonyító erejű magánokirat továbbá, ha az elektronikus okiratot az aláíró a Kormány rendeletében meghatározott azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással hitelesíti.
Az összesített igazolás – a Pp. által meghatározott feltételeknek megfelelő – elektronikus formában való előállításához a munkáltatónak olyan informatikai megoldást kell kialakítania, amelynek segítségével igazolható, hogy az összesített igazolást a munkáltató 2024. január 31-éig kizárólag az érintett munkavállalónak hozzáférhetővé tette. Az összesített igazolás elektronikus hozzáférhetővé tételén túl biztosítani kell, hogy azt a munkavállaló – kérésére – papír alapon is megkaphassa. Ilyen esetben egy papíralapú példányt szükséges átadni a munkavállalónak, amelyen a munkáltató cégszerű aláírással igazolja, hogy az igazolás tartalma megegyezik a hiteles, elektronikus formában kiállított okirattal.
ELEKTRONIKUS DOKUMENTUM HITELESÍTÉS – AVDH
Az „Azonosításra visszavezetett dokumentum hitelesítés” (AVDH) a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. szolgáltatása. Segítségével bárki, aki rendelkezik Ügyfélkapu azonosítóval, elektronikusan hitelesíteni tudja dokumentumait. A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 325. § (1) bekezdés g) pontja szerint az AVDH-val teljes bizonyító erejű magánokirat hozható létre.
A hitelesítés az alábbi linkeken érhető el közvetlenül:
https://magyarorszag.hu/szuf_avdh_feltoltes
Az oldalon hiteles pdf készíthető vagy ha már hitelesített a dokumentum, akkor ASiC hitelesítési formát kell választanunk, amely lehetőséget ad arra, hogy egy dokumentumot több személy vagy szervezet is hitelesítsen.
A hitelesítés módjával, folyamatával kapcsolatos részletes leírást, tájékoztatást itt találsz:
https://ugyfelszolgalat.wolterskluwer.hu/wp-content/uploads/sites/18/2023/05/AVDH_ASiC-segedlet.pdf
https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=d04b7961-0f08-46f1-8f0b-bcd8133562be
https://magyarorszag.hu/szuf_hir?id=13848d46-ed6d-4762-8e63-befbf7ac65b1
Videós formában pedig itt:
https://youtu.be/XP1qwyDnTYI?si=w-QtZhuYSTth9LwB
https://youtu.be/IE3OH5gTi0M?si=NK62thwZ9ECAI-f9
AZ IGAZOLÁSOK TÍPUSAI
A kiállító szervtől függően az alábbi igazolásoknak az alábbi fajtái léteznek:
- a magánszemély által megszerzett jövedelmek igazolása
- a munkáltató, kifizető által a magánszemély részére az adóév során kifizetett bevételekről szóló összesített M30-as igazolás
- az Ekho törvény szerint adózó jövedelem igazolása
- a társasalombiztosítási szerv igazolás az adóköteles ellátásokról
- járulékigazolás
- rendelkezésre, illetve kedvezményekre jogosító igazolások
- önkéntes kölcsönös biztosítópénztár által kiadandó igazolás
- nyugdíj-előtakarékossági nyilatkozathoz szükséges igazolás
- nyugdíjbiztosító igazolása a rendelkezésre jogosító összegről
- súlyos fogyatékos magánszemély részére kiadandó igazolás
A munkáltató a kifizetést követően a kiadott bizonylaton feltünteti az adóelőleg megállapításakor figyelembe vett családi kedvezmény összegét. E rendelkezést kell alkalmazni az adóköteles társadalombiztosítási ellátást teljesítő társadalombiztosítási kifizetőhelyre is.
A munkáltató, a kifizető és az adóköteles társadalombiztosítási ellátást teljesítő társadalombiztosítási kifizetőhely a természetes személynek – a vállalkozó részére e minőségében teljesített kifizetések kivételével – az előzőekben említettekről, továbbá a kifizetéskor figyelembe vett bevételcsökkentő tételekről, valamint az adót, adóelőleget csökkentő tételekről az elszámolási évet követő év január 31-éig összesített igazolást ad.
- évi CXXX. törvény a polgári perrendtartásról: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1600130.TV
465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet az adóigazgatási eljárás részletszabályairól: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1700465.kor
2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1700150.tv
(Forrás: minositettkonyvelok.hu; NAV 23M30 kitöltési útmutató, Önadózó, Adóvilág)